تاثیر ریمپ بر گیربکس اتوماتیک2022-04-02
مزایا و معایب ریمپ خودرو همه چیز درمورد ریمپ ایسیو
Content
اینگونه تغییرات دارای مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه هر کدام از مزایا و معایب ریمپ خودرو را بهطور جداگانه شرح میدهیم. ریمپ ماشین در کنار بهبود عملکرد موتور میتواند بهرهوری اقتصادی نیز برای راننده در پی داشته باشد. زیرا بسیاری از موتورها توانایی رسیدن به همان بهره اقتصادی پیش از ریمپ شدن را دارند. اما با تمام اینها باید بدانید هدف از ریمپ کردن رسیدن به حداکثر توان موتور است و این مسئله بالفعل موجب افزایش مصرف سوخت و هزینهها خواهد شد. علاوه بر معکوس سریعتر ایراد دنده مرده رفتن نیز در گیربکس اتوماتیک با ریمپ ایسیوی کاراکال تیونینگ قابل رفع شدن است. خودروهای 206 و 207 اتوماتیک یا جک جی 5 اتوماتیک در این ایراد (مرده رفتن یا ماندن در دنده 4 بصورت طولانی مدت و معکوس ندادن به سه) شهره هستند.
چگونه ریمپ ایسیو می تواند عمر موتور را زیاد کند ؟
احتراق ناقص، باعث ایجاد حرارت بیش از حد می گردد و جدای از خطر شکست پیستون، در اکثر موارد باعث از بین رفتن سوپاپ ها و بالاخص صوپاپ تخلیه دود می گردد. جدای از استفاده از بنزین ناخالص، تعمیر و تعویض سرسیلندر نیاز می تواند این خطا را ایجاد کند. اکثر خودروها به علت استفاده از بنزین با ناخالصی زیاد، در دورهای بالای موتور احتراق کامل در سیلندر شکل نمی گریرد و به نوعی به سرسیلندر ضربه وارد می گردد. جهت درصدهای بالاتر نیاز به تیونیگ و نصب ادوات و تغییراتی در سرسلندر موتور می باشد. در تارا دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک استفاده گردیده است که در چهار تیپ تولیدی مختلف شامل V1 – V2 – V3 – V4 دسته بندی می گردد.
ایجاد اختلال در ایسیو
ما با هدف ارائه کیفیت بالا، خدمات مشتریان حرفهای و قطعات معتبر، توانستهایم اعتماد بسیاری از مشتریان را جلب کنیم. اگر دندهها بهسختی جابجا میشوند یا گیربکس به کندی عمل میکند، این میتواند نشانهای از خرابی باشد. تأخیر در عملکرد گیربکس اغلب به دلیل نشت یا آلودگی روغن گیربکس، نگهداری نامناسب، یا حتی نفوذ آب به داخل سیستم گیربکس رخ میدهد. بسیاری از رانندگان تنها زمانی به تعمیرگاه مراجعه میکنند که مشکلات جدی در گیربکس رخ داده باشد. با این حال، انجام تعمیرات پیشگیرانه و بررسیهای دورهای میتواند تا حد زیادی از خرابیهای بزرگ جلوگیری کند.
به همین دلیل، در صورت وجود فشار، ماشین جوش نمیآورد و سرسیلندر نمیسوزاند. برای مشاهده سایر دلائلی که میتوانند منجر به خرابی سرسیلندر خودرو شما شوند پیشنهاد میکنیم به مقاله دلایل سوختن واشر سرسیلندر مراجعه نمایید. برای مثال در صورتی که فرمان جرقه مقداری زودتر توسط ECU صادر شود، قدرت بیشتری در مرحله احتراق از موتور حاصل میشود. جلو انداختن زمان جرقه که به آن آوانس میگویند توسط ECU موتور انجام میشود. با استفاده از ریمپ ECU این امکان وجود دارد تا میزان آوانس را برای بهینه کردن قدرت خروجی موتور تغییر دهیم.
در این حالت، دندهها بهموقع تغییر نمیکنند و یا معکوس با تأخیر انجام میشود. این مشکل ممکن است به علت خرابی سنسورهای گیربکس، کاهش فشار روغن، یا عملکرد نادرست سیستم هیدرولیک رخ دهد. در بسیاری از موارد تعمیر گیربکس اتوماتیک نمی تواند مشکل تقه زدن این قسمت را حل کند، چرا که روند رانندگی فرد منشاء به وجود آمدن این مشکل است. روند رانندگی با خودروهایی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، می توان گفت شیوه خاصی دارد که برای بهتر رانندگی کردن باید نسبت به آن آگاه باشید. در صورتی که فشار پای شما روی گاز نامنظم باشد و به شکلی عصبی این کار را انجام دهید، روند کاری گیربکس مختل خواهد شد.
و هر زمان که صاحب خودرو تمایل داشته باشد، مجددا به حالت کارخانه بازگردانده می شود. موتور خودرو جههت اینکه وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نیاز به یک حرارت استاندارد می باشد. اگر کاهش دما بیش از حد اعمال گردد، مطمئنانا باعث کاهش عمر قطعات خودرو خواهد شد. قبلا ذکر شد یکی از مزایای ریمپ، کاهش دمای موتور با تنظیم زمان روشن شدن فن خودرو می باشد. در مدلهای اتوماتیک خودرو تارا، گیربکس تمایل به زودتر سبک کردن دنده ها دارد و زمانی که راننده نیاز به دنده معکوس دارد. گیربکس ناگهان دو دنده معکوس می کشد که باعث کپ ناگهانی بی مورد در خودرو می شود که در مسیرهای باریک، مشکلاتی را ایجاد می نماید.
اگر خودرو در حالت خلاص سروصدا میکند، احتمالاً گیربکس دچار مشکل شده است. اما اگر مشکل همچنان باقی بماند، ممکن است آسیب جدیتری در چرخدندهها یا قطعات داخلی گیربکس وجود داشته باشد که نیاز به بررسی تخصصی دارد. در خودروهای دستی، یکی از نشانههای خرابی گیربکس سخت جا رفتن دنده و صدای غیرعادی در حین تعویض دنده است. در خودروهای اتوماتیک، ممکن است دنده بهطور ناگهانی و غیرمنتظره تغییر کند. این مشکلات ممکن است ناشی از خرابی کابل، فرسودگی قطعات داخلی، یا کمبود و آلودگی روغن گیربکس باشد.
آشنایی با نوبت دهی معاینه فنی خودرو و مراحل آن
این صداها معمولاً ناشی از سایش قطعات یا کمبود روانکاری به دلیل کاهش کیفیت یا سطح روغن هستند. هرگونه صدای غیرعادی از گیربکس نباید نادیده گرفته شود، زیرا میتواند نشانهای از آسیبهای جدیتر باشد که نیاز به تعمیرات فوری دارد. گیربکس های اتومات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر جزء کارکرد خاص خودش را دارد. می توان این گونه توضیح داد که یک گیربکس اتومات نیز مثل هر سیستم هیدرولیکی دیگری ممکن است دچار خرابی شود. گاهی سیستم خنک کننده به درستی کار نمی کند، گاه روغن گیربکس آلوده شده و یا از میزان آن کاسته شده است، گاهی فیلتر گیربکس نیاز به تعویض دارد و گاه نیز ممکن است قطعات گیربکس دچار خوردگی و یا شکست شده باشد.
ما در این مقاله خودرو بانک به دنبال بررسی اثرات ریمپ خودرو روی قسمتهای مختلف اتومبیل هستیم. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این نرمافزار و بهبود عملکرد وسایل نقلیه خود هستید، بهاندازه نوشیدن یک قهوه همراه ما باشید. از سویی دیگر معایبی نظیر نیاز به سرویس بیشتر، نیاز به استفاده از مکملهای سوخت، باطل شدن گارانتی و احتمال آسیب دیدن موتور را در صورت انجام ریمپ خودرو توضیح دادیم. برای این منظور بهینهسازی سوخترسانی با ریمپ، تاثیر ریمپ در سیستم سوپاپ متغیر خودرو، تاثیر ریمپ در سیستم جرقهزنی و رفع محدودیتهای دور موتور و سرعت را بیان کردیم. ریمپ خودرو با ایجاد تغییراتی در زمان جرقه شمعها میتواند باعث تغییراتی مثبت در نحوه کارکرد موتور و افزایش قدرت موتور شود. زمانی که در سیکل تراکم ترکیب هوا و سوخت در سیلندر فشرده میشود، با جرقه شمع این ترکیب منفجر شده و پیستون را به سمت پایین میراند.
حتما حس کردهاید که گاهی پای خود را روی پدال گاز فشار میدهید، اما سرعتی که انتظارش را دارید به دست نمیآید. اغلب رانندهها با چنین شرایطی روبهرو شدهاند و به این مشکل، کوپ سرگاز گفته میشود. در صورتی که خودروی خود را ریمپ کنید، مشکل برطرف میشود و تأخیر چند ثانیهای آن رفع خواهد شد. قیمت سوخت به اندازه کافی گران است و فرض کنید خودروی شما در حالت عادی هم میزان بنزین زیادی مصرف میکند و این یعنی فاجعه اقتصادی! اگر خودروتان را ریمپ کنید، سیستم سوخترسانی یا همان انژکتور به طرز صحیحی سوخت را به پیشرانه میرساند و مانع هدررفت آن خواهد شد.
علاوه بر این شخصی که کار ریمپ ماشین را انجام میدهد، باید از تخصص کافی برخوردار باشد. از این رو باید از انجام آن به طور شخصی و یا توسط مراکز تایید نشده به شدت پرهیز کنید. لذا از طریق ریمپ دمای کارکرد فن دور کند و دورتند را می توان کاهش داده تا در نتیجه هیچ گاه دمای موتور به دماهای بحرانی نرسد البته این میزان کاهش نیز دارای استانداردهایی می باشد. اما باید بدانید در زمانی که اولین نشانهها و علائم مشکوک را مشاهده کردید، باید به مرکزی حرفهای و تخصصی برای تعمیر گیربکس مراجعه کنید. گیربکس بخش تعیینکنندهای در خودرو است که عدم رعایت نکات مهم و کلیدی در آن باعث بروز خرابیها و در ادامه خسارتهای مالی بسیار میشود.
کثیف و رقیق شدن روغن گیربکس یا وجود اختلال در سیستم کامپیوتر از دلایلی هستند که سبب بروز چنین مشکلی خواهند شد که با تعویض روغن یا ریست کردن رایانه ماشین، ممکن است مشکل برطرف شود. در واقع با قطع کردن باتری به مدت ۳۰ دقیقه، میتوانید رایانه خودرو را مجددا تنظیم کنید. در صورتیکه مشکل برطرف نشد، سریعا به کارشناسان تعمیرات گیربکس اتوماتیک اتومبیل خود مراجعه کنید. برای جلوگیری از داغ شدن، میتوانید از روغن گیربکس با کیفیت بالا و سیستم خنککننده گیربکس (مانند رادیاتور مخصوص) استفاده کنید. ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد.
با استفاده از این سیستم این امکان برای خودرو ایجاد میشود تا در شرایط کاری مختلف زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها را تغییر دهد. با تغییری که در این زمانبندی ایجاد میشود، راندمان موتور افزایش پیدا میکند. این تغییر با فرمانی که از ECU به عملگر مربوطه میرسد در سیستم سوپاپ متغیر انجام میشود. بنابراین با تعویض برنامه ECU با ریمپ کردن خودرو میتوان نحوه عملکرد سیستم سوپاپ متغیر و در نتیجه عملکرد موتور را تغییر داد. یکی از مواردی که با استفاده از ریمپ خودرو برای بهبود عملکردی موتور میتوان انجام داد، بهینهسازی سیستم سوخترسانی در خودرو است.
در این مقاله، به بررسی علائم خرابی گیربکس خودرو و روشهای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت. اگر در حین انجام عملیات ریمپ ECU توسط افراد غیر متخصص سوخت به صورت غیر اصولی کم یا زیاد شود، علاوه بر افزایش مصرف سوخت باعث آسیب های همچون خرابی کاتالیست، افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و … می شود. هر وسیلهای اگر خراب شود تنها در یک صورت کارایی مجدد خود را باز مییابد و آن هم استفاده از قطعات اصلی و اورجینال است. ممکن است فردی که کار ریمپ خودروی شما را انجام میدهد، از قطعات و برنامههای فیک استفاده کند که این کار تمام تنظیمات ای سی یو را با مشکل مواجه خواهد کرد. در نهایت، ریمپ خودرو میتواند به بهبود عملکرد خودرو کمک کند، اما باید با دقت و آگاهی انجام شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. این کار توسط متخصصان خودرو و با استفاده از دستگاههای مخصوص انجام میشود.
احساس بوی سوختگی از خودرو میتواند ناشی از داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس باشد. نشت روغن یا کمبود آن میتواند باعث شود که اجزای داخلی گیربکس بیش از حد داغ شوند و این بوی سوختگی ایجاد شود. تعویض منظم روغن گیربکس و بررسی سطح آن به شما کمک میکند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. داغ شدن بیش از حد گیربکس یکی از مشکلات جدی است که میتواند به خرابیهای گسترده منجر شود. این مسئله معمولاً به دلیل کمبود روغن گیربکس، مسدود شدن سیستم خنککننده یا رانندگی در شرایط سخت رخ میدهد.
چگونه خودرو را ریمپ کنیم؟
پیشنهاد میکنیم قبل از انجام ریمپ، حتماً در مورد معایب ریمپ بیشتر تحقیق کنید. این موضوع با توجه به اینکه ترکیب بهینهای از هوا و سوخت را برای مرحله انفجار یا قدرت در اختیار موتور قرار میدهد، باعث افزایش قدرت خروجی موتور میشود. از سویی دیگر مخلوط هوا و سوخت برای اینکه بتوانند انفجار مناسبی را در سیلندر ایجاد کنند، نیاز دارد تا در زمان مناسبی با کمک جرقه ایجاد شده توسط شمع خودرو منفجر شوند. بنابراین هماهنگی بین میزان ترکیب سوخت و هوا و زمان جرقه در خودرو باعث افزایش راندمان خودرو میشود. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا بهتر است مختصری از چهار مرحله در موتور را شرح دهیم. به طور کلی هر عاملی که منجر به ایجاد رفتارهای نامطلوب در عملکرد ماشین شود، ایراد نرمافزاری خواهد بود.
این آسیبها میتوانند شامل افزایش استهلاک و احتمال خرابیهایی نظیر سوختن واشر سرسیلندر باشند که هزینههای زیادی به همراه دارند. به عنوان مثال، این باور رایج که ریمپ یک اتومبیل تاثیری بر میزان مصرف سوخت آن ندارد، از نظر فنی صحیح نیست. پس از ریمپ ECU یک خودرو، قدرت موتور آن افزایش پیدا میکند که این امر منجر به افزایش میزان سوخت آن خواهد شد. اکثر افراد پس از ریمپ اتومبیل خود به دلیل بهبود کیفیت موتور و توان آن معمولا با سرعت بالاتری رانندگی میکنند و در نتیجه، مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا میکند. از طرفی دیگر، اگر راننده عادات رانندگی خود را تغییر دهد تا از افزایش قدرت موتور اتومبیل خود حداکثر استفاده را ببرد، مصرف سوخت خودرو تا حدی کاهش پیدا میکند. بنابراین میزان مصرف سوخت پس از ریمپ، به نحوه استفاده شما از خودرو بستگی دارد.
یکی از نشانههای شایع خرابی گیربکس اتوماتیک، هرز رفتن گاز در حالت دنده است. در این حالت، هنگام فشردن پدال گاز، خودرو بهدرستی شتاب نمیگیرد و دور موتور افزایش مییابد بدون اینکه انتقال قدرت به چرخها بهطور مؤثری انجام شود. این مشکل معمولاً به دلیل لغزش کلاچهای داخلی گیربکس، کاهش فشار روغن یا خرابی سیستم توربین گیربکس رخ میدهد. ادامه رانندگی در این وضعیت ممکن است باعث آسیب جدیتر به قطعات داخلی شود. از دلایل آن میتوان به استفاده از روغن نامناسب یا تعویض دیرهنگام آن، ساییدگی یا فرسودگی دیسکها و صفحات کلاچ، ختلال در عملکرد سنسورها یا شیرهای برقی اشاره کرد.
برای اینکه ماشین عملکرد خوبی در تمام شرایط داشته باشد، ایسیو وظیفهی کنترل میزان ترکیب سوخت و هوا را دارد. اگر میزان سوخت به نسبت هوا زیادتر شود؛ سوخت ماشین شما بههدر خواهد رفت. در مقابل درصورت کمبودن سوخت و افرایش هوا، ایسیو قادر به پاشش درست و حرکت موتور نیست. جهت ریمپ خودرو ابتدا برنامه اصلی ECU را بازبینی نموده و بر اساس نیاز مشتری تغییراتی در آن اعمال میشود. ای سی یو دارای یکسری جداول پارامتری است که تغییرات معمولا در این پارامترها صورت میپذیرد. در واقع هر یک از پارامترها را میتوان بر اساس شرایط خاصی برنامهریزی نموده و وابستگی در میان آنها وجود ندارد.
اگر دنده خودرو بهطور ناگهانی از وضعیت خود خارج میشود و در حالت انتخابی باقی نمیماند، نشاندهنده وجود مشکلی در گیربکس است. البته قیمت قطعات اصلی برای ریمپ بسیار بالاست و همین باعث میشود تعمیرکاران برای اقتصادی درآمدن هزینهها از اجناس تقلبی یا فیک استفاده کنند که خیانتی به مشتریان است. ریمپ خودرو چیست و آیا تأثیری روی خودرو و پیشرانه آن میگذارد؟ برای این که با صفر تا صد ریمپ ماشین آشنا شوید همراه ما باشید. صدای جرینگ جرینگ از گیربکس می تواند به خاطر لقی محورها و یا هزارخاری دنده های آن باشد. ضمناً صدای سوت مداومی که ممکن است از گیربکس به گوش برسد هم می تواند به دلیل خرابی یا خشکی بلبرینگ ها باشد. در ادامه قصد داریم تا به برخی از متداول ترین سوالاتی که در مورد ریمپ خودرو پرسیده میشود پاسخ دهیم، بنابراین پیشنهاد می شود این بخش را از دست ندهید، چرا که ممکن است برخی از این موارد سوالات شما باشد.
از طرفی دیگر تکنولوژی بکار رفته در آنها باعث پیچیدگی بیشتر آنها شده و از همین بابت هزینه تعمیر آنها بیشتر از یک گیربکس دستی است. تسریع بهتر و پاسخ سریعتر موتور به دستورات راننده از مزایای اصلی ریمپ است که موجب بهبود میزان کنترل شما بر خودرو شده و راندمان اتومبیل را افزایش میدهد. اما در مورد ریمپ استیج 1 یا 2 که شامل تغییرات فنی نظیر نصب داون پایپ DownPipe یا توبوآپگرید می باشد؛ شاهدیم که خودرو تا 30 اسب (بسته به سلامت موتور کمتر یا حتی بیشتر هم امکان پذیر است.) می تواند توان کسب کند. بدیهی است درصورتیکه مالک اصرار به رانندگی پرشتاب داشته باشد و همواره در طول روز به موتور فشار بیاورد، بدیهی است که عمر موتور کاهش می یابد. لازم به ذکر است که در استیج1 و 2 برخلاف ریمپ استیج شهری استفاده از سوخت مرغوب در حفظ توان و دوام موتور و بسیار مهم می باشد.
اگر فردی نامتخصص این کار را برای شما انجام دهد، احتمالاً شاهد اختلال در ایسیو ماشین خواهید بود. پرش ایسیو یک اختلال رایج است که در صورت درست انجامنشدن ریمپ اتفاق میافتد. ریمپ کردن ECU خودرو، یک فرآیند گام به گام و شامل آزمون و خطا است که دقت، مطالعه، صبر و حوصله و اندازهگیری پیوسته پارامترهای گوناگون را میطلبد. اگر به این مبحث علاقهمند هستید، میتوانید از دورههای آموزش ویدیویی فرادرس که در همین رابطه تهیه شدهاند بهره بگیرید. دیدن این دورهها به ترتیبی که در ادامه آورده شده است به شما پیشنهاد میشوند. حالت ایموبلایزر نیز یک سیستم امنیتی الکترونیک است که مانع از روشن شدن خودرو توسط سوئیچ غیراصلی میشود.
نظر خودتان را در مورد این مقاله حتما در قسمت نظرات بنویسید تا در کمترین زمان ممکن به ان ها پاسخ داده شود. © کپیرایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق به نشریه قطعات خودرو است.نقل فقط با ذکر منبع آزاد است. ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. استفاده از دستگاه های به روز و نرم افزار اورجینال Winols جهت تست و رسیدن به بهترین کیفیت مدنظر ما می باشد.
در اینجا تلاش خواهیم کرد تا علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را بیان کنیم تا به راحتی متوجه شوید که مشکلی برای گیربکس خودکار خودروی شما ایجاد شده است یا خیر؟! در صورت خرابی گیربکس با تعمیر گیربکس اتومات مدرن گیربکس در خدمت شما خواهیم بود. اگر خودرو علیرغم عملکرد صحیح موتور، قدرت کافی برای حرکت ندارد و اصطلاحاً “گاز نمیخورد”، احتمالاً مشکلی در گیربکس وجود دارد. این مشکل معمولاً به دلیل نشت روغن گیربکس یا آسیبدیدگی اجزای داخلی آن رخ میدهد. مهمترین مزیت ریمپ خودرو، افزایش توان و قدرت موتور است که منجر به بهبود عملکرد اتومبیل در سرعتهای بالا میشود.
این که با این مشکل و علائم آن آشنا باشید و بدانید باید چه اقدام مهمی را انجام دهید، در تعمیر و بهبود وضعیت خودروتان بسیار مهم است. در زیر ما در مورد این عیب و عیبهای مشابه در گیربکس خودرو بیشتر صحبت میکنیم. بنابراین اگر دوست دارید اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید، حتما تا پایان همراه ما باشید. اگر بهطور ناگهانی صدای ناله، وزوز و کوبش در زیر خودرو احساس شود، ممکن است گیربکس اتومبیل دچار مشکل جزئی یا جدی شده باشد. تعمیرکاران متخصص میتوانند با استفاده از دستگاههای تشخیصی، مشکلات پنهان گیربکس را شناسایی کرده و قبل از وقوع خرابیهای جدی، آنها را برطرف کنند.
این کار در نهایت منجر به توان بیشتر موتور در عین کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به طور مثال برای رانندگانی که نیاز به شتابگیری سریعتری نسبت به حالت معمول دارند، با ریمپ ایسیو میتوان پارامترهای سوخت و جرقه را در دور موتور بالا خودرو تغییر داد. این در حالی است که نیازی به تغییر پارامترهای سوخت و جرقه در دورهای آرام برای این رانندگان ضروری نیست. در نتیجه پارامترهای مورد نظر را تنها در بازه دور موتور بالا تغییر خواهند داد. به این ترتیب زمان شتابگیری کوتاهتر شده و راننده به نتیجه دلخواهش دست مییابد.
- به این ترتیب هم از نظر اقتصادی به دادتان میرسد و هم تأثیر بهسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. {
- نمیتوانید در مسافتهای طولانی جلوی جوش آوردن خودروی خود را بگیرید، چرا که جوش آوردن برای هر کسی ممکنالوقوع است. |}
- بنابراین ریمپ ایسیو، میتواند به افزایش طول عمر موتور و کاهش استهلاک قطعات آن کمک کند.
- در ادامه این مطلب شما را با مفهوم دقیق ریمپ خودرو آشنا کرده و مزایا و معایب آن را نیز به طور کامل مورد بررسی قرار میدهیم. {
- نسبت استوکیومتریک به ترکیب مناسب هوا و سوخت برای بهینهترین حالت احتراق گفته میشود. |}{
- طبق قانون لامبدا ترکیب یک گرم سوخت و 14.7 گرم هوا یک تناسب طلایی برای سوخت خودرو است. |}
۹. لرزش خودرو و افزایش دور موتور
استفاده از روغن گیربکس توصیهشده توسط کارخانه سازنده میتواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. ریمپ ایسیو (ECU Remapping) به فرآیندی گفته میشود که تنظیمات اصلی و پیشفرض ایسیو یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو تغییر میکند. ایسیو، وظیفه کنترل تمامی فرآیندهای موتور و میزان ترکیب هوا و سوخت را به عهده دارد. به عبارت دیگر، ایسیو همان واحدی است که عملکرد موتور را تنظیم و بهینه میکند. در ریمپ خودرو، برنامهریزی سفارشیسازی شدهای روی ایسیو نصب میشود تا توان، شتاب، و مصرف سوخت خودرو بر اساس نیازهای راننده تنظیم گردد.
طراحی پلتفرم جدید برای هر سازنده خودرویی، امری بسیار دشوار و پر هزینه می باشد که دستیابی ایران خودرو به پلتفرم پژو 301 در نوع خود یک خوش اقبالی به حساب می آید. نکته مثبت موتور فوق، فراوانی قطعات یدکی و فنی و سهولت تعمیر آن برای مالک خودرو می باشد. ریپ زدن گیربکس اتوماتیک یکی از مشکلات مربوط به گیربکس است که به دلایل مختلفی ایجاد میشود. در اینجا نگاهی به دلایل این مشکلات رایج در انواع گیربکسهای اتومات خواهیم داشت. پس در صورتی که هرگونه لرزش و یا ضربه خفیف در زمان کار گیربکس اتوماتیک احساس کردید، باید حتما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه ای مراجعه کنید و اقدامات لازم برای برطرف سازی آن را انجام دهید. چرا که عدم رسیدگی به این مشکل می تواند هزینه های اضافی زیادی را برای تعمیر گیربکس و سایر قسمت های خودرو به شما تحمیل کند.
بعضی از وسایل نقلیه دارای حالت والت (valet mode) و ایموبلایزر (immobiliser mode) هستند. از این رو بر اساس نوع برنامهای که در ریمپ کردن ماشین استفاده میشود، امکان فعالسازی این حالات وجود دارد. متاسفانه در برخی موارد از دامپ و برنامه آماده که قبلا ریمپ شده جهت برنامه ریزی و دانلود ایسیو استفاده می گردد. و هیچ اهمیتی که موتور خودرو صفر می باشد یا قبلا سرسیلندر باز شده است، داده نمیشود. و عمل ریمپ در کمتر از یک ربع انجام میگردد و به هیچ وجه به این روش، ریمپ گفته نمیشود و فقط یک کپی کردن ساده می باشد.
این موضوع میتواند نحوه عملکرد خودرو را در موارد متنوعی از قبیل میزان شتابگیری، مصرف سوخت و غیره تغییر دهد. زمانی که قصد ریمپ خودرو برای بهبود عملکرد موتور را داشته باشید، ابتدا برنامه فابریک ایسیو یکبار خوانده میشود. سپس با توجه به نیازهای راننده و شرایط محیطی از جمله آب و هوا و کیفیت سوخت مصرفی، برنامه جدید بر روی ای سی یو نصب میگردد. در نهایت خودرو با برنامهریزی جدید مورد آزمایش قرار میگیرد تا عملکرد آن بررسی شود. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تعویض دندهها به صورت خودکار و در دور موتورهای مشخص انجام میشود. با ریمپ ایسیو، میتوان این محدوده تعویض دنده را تغییر داد و اجازه داد دندهها در دورهای بالاتری تعویض شوند.
برای اینکه قدرت مورد نیاز موتور برای حرکت خودرو در شرایط مختلف تامین شود، سوخت خودرو میبایست با نسبت بهینهای با هوا ترکیب شود. ریمپ کردن ماشینهای دارای گیربکس اتوماتیک منجر به تنظیم و بهبود سرعت تعویض دندهها خواهد شد. زیرا در این مسیر گشتاور و سنسور دور موتور نیز تنظیم شده و تعویض دندهها متعادلسازی میگردد. نگهداری و تعمیر خودروهای هیوندای و کیا نیازمند استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت است. در مواقعی که با مشکلاتی مانند خرابی گیربکس یا دیگر نقصهای فنی در خودرو مواجه میشوید، انتخاب لوازم یدکی مناسب میتواند به عملکرد بهینه خودرو کمک کرده و از هزینههای اضافی تعمیرات جلوگیری کند. فروشگاه GSP با ارائه لوازم یدکی هیوندای و کیا اصلی و استاندارد، یکی از بهترین مقاصد برای خرید قطعات خودرو بهشمار میرود.
همچنین، کاهش کیفیت یا سطح روغن گیربکس نیز ممکن است این مشکل را تشدید کند. برای جلوگیری از آسیبهای بیشتر، بهتر است خودرو فوراً توسط یک متخصص خبره بررسی شود. نشت روغن از زیر خودرو، یکی از نشانههای آشکار خرابی در سیستم گیربکس است. روغن گیربکس معمولاً به رنگ قرمز یا قهوهای روشن است و در صورت نشت، لکههای آن زیر خودرو دیده میشود. این نشت ممکن است ناشی از خرابی واشرها، آسیب به کاسهنمد یا ترک در بدنه گیربکس باشد. در این شرایط، توصیه میشود بلافاصله نشتی را برطرف کنید و سطح روغن را بررسی نمایید.
{ECU چیست – هر آنچه باید درباره ای سی یو خودرو بدانید
|}بسیاری از مالکان از سبک شدن زودهنگام دنده ها و تاخیر در کشیدن معکوس گلایه دارند. بعنوان مثال در یک خودروی با توان 108 اسب بخار، با ریمپ می توان توان موتور را به 120 اسب بخار رساند. و این خودرو در شرایط یکسان تست، نسبت به خودرو ریمپ نشده با فاصله طولی چهار خودرو سریعتر به سرعت صد کیلومتر در ساعت خواهد رسید. نه تنها ضرری برای خودرو نخواهد داشت بلکه باعث افزایش عمر قطعات موتور و لذت دو چندان از رانندگی خواهد شد. بعنوان مثال کارکرد دائئم فن و از بین رفتن عمر مفید باطری و موتور فن و افزایش مصرف سوخت. اگر واقعا علاقمند هستید که قطعات موتور خودرو در بهترین حالت و در مدت زمان بیشتری، وظایف خود را انجام دهند.
ریمپ خودرو میتواند کوپ سرگاز را برداشته و دیگر تاخیر در باز شدن دریچه گاز نداشته باشیم. همانطور که قبلا ذکر شد، خودروساز با ایجاد نغییرات نرم افزاری ایسیو اقدام به دریافت استاندارد یورو 5 می نماید. حال سوخت مورد استفاده نیز که اغلب دارای اکتان پایینی بوده و در نتیجه شاهد ایجاد صدای ناک و شق شق کردن سوپاپ ها می باشیم که در دراز مدت باعث کاهش عمر مفید موتور خودرو می گردد. یکی از معایب جدی ریمپ ایسیو، احتمال استفاده از تجهیزات غیر اصل و فیک توسط برخی از مراکز نامعتبر است. این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند. با توجه به قیمت بالای ایسیو، توصیه میشود برای انجام ریمپ خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده مطمئن باشید.
{ریمپ ECU گیربکس خودرو چیست؟
|}این مشکل یکی از معایب اصلی ریمپ خودرو است که باید مورد توجه قرار گیرد. کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک نیز دلیل اصلی دیگر این ایراد به شمار میآید. التبه علاوه بر تولید صدا این کم بودن روغن مشکلات بسیار جدیتری را هم به دنبال خواهد داشت. در حالت عادی، خودروهای اتوماتیک حتی در شیبها باید با قرار گرفتن در وضعیت درایو (D) بدون برگشت به عقب، حرکت کنند. اگر خودرو در چنین شرایطی به عقب برگردد، نشاندهنده ضعف در عملکرد سیستم گیربکس است. این مشکل معمولاً ناشی از خرابی در کلاچهای داخلی یا افت فشار روغن گیربکس است.
علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاع بیشتر به این مقاله مراجعه فرمایند. روند آموزش صحیح ریمپ ، بیان مزایا و معایب ، دلایل خرابی برخی موتورها به دلیل ریمپ غیر اصولی و آشنایی با ایسیوهای شرکت های داخلی و خارجی از اهم سرفصل های این دوره در کنار کار عملی می باشد. در مدل های ایرانیزه ایسیو زیمنس که پدال سیمی دارد؛ اما ایسیوهای غرب استیل و ، به همین منوال بوده و کار خاصی روی نسبت سوخت به هوا انجام نمی شود. همانطور که گفتیم ریمپ خودرو باعث میشود گشتاور و دور موتور بهبود یابد. این مزیت همچنین باعث میشود دندهها در خودروهای دنده اتومات، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بنابراین اگر صاحب خودروی اتوماتیک هستید بدانید که چنین مزیتی با ریمپ خودرو حاصل خواهد شد.
{اجرای ریمپ خودرو برای بهبود عملکرد موتور
|}خرابی هر یک از قطعات داخلی گیربکس میتواند عملکرد کلی آن را مختل کرده و راندمان خودرو را به شدت کاهش دهد. گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای حیاتی خودرو است و مراقبت از آن میتواند هزینههای سنگین تعمیرات را کاهش دهد. با توجه به علائم رایجی مانند صدای غیرعادی، تعویض سخت دنده، لرزش یا داغ شدن گیربکس، بهتر است مشکلات را به موقع شناسایی و برطرف کنید. خدمات ما در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک سون گیربکس آماده است تا تمامی نیازهای شما را با بهترین کیفیت برطرف کند. گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای کلیدی خودرو است که تأثیر مستقیمی بر رانندگی روان و ایمن دارد.
حال اینکه شخص ریمپ کار در خصوص کار با برنامه Winols تبحر داشته باشد، بحث جداگانه ای می باشد. به علت اینکه در ایسیو ریمپ، از دامپ و برنامه آماده جهت ریمپ استفاده نمی گردد. بعد از خواندن برنامه موجود در ایسیو خودرو مراجعه کننده، همان برنامه با توجه به نوع موتور و میزان کارکرد موتور، ریمپ گردیده و مجددا روی ایسیو برنامه ریزی و دانلود میگردد. و مخلوط سوخت و هوا جهت ایجاد احتراق در سیلندر، توسط ایسیو به درستی تنظیم نشود. در جداول مربوط به جرقه اگر میزان آوانس و ریتارد جرقه با توجه به میزان پاشش بنزین اعمال نگردد. میتواند در دور موتور خاصی باعث افزایش وحشتناک یکی از سیلندرها گردد و در نتیجه شکست پیستون بوجود آید.
پس از تایید تغییرات مورد نیاز، با یکی از روشهای نام برده (اغلب از طریق پورت OBD) ریمپ کردن ایسیو را انجام میدهند. برای ریمپ کردن باید از ابزارهای مختلفی نظیر پروگرمرها، نرمافزار پروگرمر، نرمافزارهای چک سام گیری و LOG گیری استفاده نمود. زیرا ریمپ معجزه نمیکند و اگر ایراد ماشین نرمافزاری نباشد، با این کار رفع نخواهد شد. همچنین در خودروهایی که به خوبی از آنها نگهداری نشده و در طول زمان موتور با مشکلات جدی مواجه بوده است، ریمپ نمیتواند آن را همچون روز اول سالم و صحیح تحویل راننده دهد. بنابراین عوارض و مضرات ناشی از ریمپ بیش از هر چیزی به شرایط خودرو پیش از انجام کار نگاه میکند. با این کار برنامهریزی ای سی یو همراستا با شرایط سوخت و آب و هوا تنظیم خواهد شد.
{بازگشت به کارخانه
|}به هر عملی که روی کامپیوتر خودرو برای تغییر عملکرد قسمت های مختلف خودرو برای بالابردن قدرت موتور انجام می شود، ریمپ یا تیونینگ گفته می شود. ریمپ اگر به صورت صحیح انجام شود، فن خودرو زودتر به گردش در میاید بنابراین دمای رادیاتور کمتر شده و موتور در دمای پایین تری کار میکند. این موضوع باعث می شود تا در مواقعی که فشار روی موتور زیاد است، خودرو جوش نیاورد و واشر سرسیلندر نسوزاند. کنترل این وسیله و قرارگرفتن آن در چک لیست هفتگی خودرو در بهبود عملکرد آن مؤثر است. در کنار مزایایی که ریمپ خودرو دارد، این اقدام دارای معایبی نیز هست که در ادامه برخی از آنها را شرح میدهیم.
ریمپ ایسیو خودرو یا همان تغییر تنظیمات کامپیوتر خودرو، با هدف افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت و بهبود کارایی موتور انجام میشود. مزایا و معایب ریمپ باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند؛ زیرا ریمپ میتواند هم فواید زیادی به همراه داشته باشد و هم منجر به فشار زیاد بر روی موتور و آسیب های بلندمدت به قطعات خودرو شود. با شناخت کامل از مزایا و معایب ریمپ خودرو، میتوانید تصمیم مناسبی بگیرید و در صورت تمایل به انجام این تغییرات، حتماً از مراکز معتبر و با سابقه استفاده نمایید. یکی از رایجترین علائم خرابی گیربکس اتوماتیک، کپ کردن یا تاخیر در حرکت اولیه خودرو است. این مشکل زمانی رخ میدهد که خودرو هنگام فشردن پدال گاز، با تأخیر واکنش نشان میدهد و شتابگیری اولیه بهدرستی انجام نمیشود. این موضوع معمولاً به دلیل افت فشار روغن گیربکس، خرابی شیر برقی یا گرفتگی فیلتر روغن ایجاد میشود.
{رانندگی با ماشین واشر سرسیلندر سوخته
|}این موضوع با توجه به هماهنگی بالایی که میبایست بین ECUهای موتور و گیربکس باشد، تاثیر بهتری در عملکرد کلی خودرو دارد. برای مثال در برخی خودروها برای جلوگیری از آسیب به موتور، مقدار مشخصی برای افزایش دور موتور در نظر گرفته شده است. برای سرعت نیز در برخی از خودروها محدودیتهایی برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو در نظر گرفته میشود. قطعاتی بهنام انژکتورها در خودرو وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندرها را برعهده دارند. نحوه کارکرد سیستم سوخت رسانی به این ترتیب است که در ابتدا سوخت از باک و از طریق پمپ بنزین به پشت ریل سوخت منتقل میشود و در فشار ثابتی در پشت انژکتورهای متصل به ریل سوخت قرار میگیرد. در این حالت با فرمان ECU انژکتورها مقدار معینی از سوخت را به داخل سیلندرها پاشش میکنند.
خودروهایی که در مسابقات پیست شرکت میکنند، دارای لوازمی جهت تقویت موتور مانند هدرز میباشند و در برخی موارد میل سوپاپ و سرسیلندر نیز دچار تغییراتی گردیده است و به نوعی تیونیگ شده اند. در خودروهای توربو، افزایش کاتاف بدون ریمپ اصولی، مطمئنا باعث آسیب جدی به موتور گردد. در ریمپ غیر اصولی اگر مخصوصا جداول مربوط به جرقه در دورهای بالای موتور به درستی تغییر داده نشود. در مجموعه ایسیو ریمپ، علاوه بر ریمپ ایسیو، خدماتی دیگر اعم از تعمیر ایسیو، تنظیم کیلومتر و فروش ایسیو و نودهای مالتی پلکس به مشتریان گرامی ارائه می گردد. دیگر دلیل وجود این صدا تنظیم نبودن و درگیر نبودن کامل چرخدندهها است که حتی در مقادیر بسیار کم هم باعث ایجاد صدا میشود.
نادیده گرفتن این علائم میتواند منجر به آسیب بیشتر به اجزای داخلی گیربکس و سایر بخشهای خودرو شود. ریمپ کردن خودرو در واقع یک فرآیند نرمافزاری است که در آن برنامه فابریک ایسیو را به برنامهای مطابق با شرایط تغییر میدهند. این برنامه ماشین را برای رسیدن به راندمان حداکثری تنظیم نموده و عملکرد موتور را با پارامترهای جدید تحت نظر میگیرد. ریمپ ماشین تاثیرات چشمگیری در بهبود عملکرد موتور در شتابگیری، ناک، مصرف سوخت و … خواهد داشت. ایسیو (ECU) یک رایانه کوچک است که به عنوان مغز متفکر خودرو عمل نموده و تمام کارکردهای موتور آن را تحت نظر دارد. برنامهریزیش برای تمام نمونههای تولیدشده از یک ماشین، یکسان است و در آن توجهی به شرایط خودرو در کشورهای مختلف نشده است.
بهترین مپر در ارومیه