روایتی از دیدار با استاد احمد عبدی درباره مداحی و نوحه

دیدار با استاد احمد عبدی، یکی از بزرگترین مداحان و نوازندگان ایرانی، تجربه ای بی نظیر برایم بود. در این دیدار،

توسط مدیر سایت در 25 تیر 1402

دیدار با استاد احمد عبدی، یکی از بزرگترین مداحان و نوازندگان ایرانی، تجربه ای بی نظیر برایم بود. در این دیدار، استاد عبدی درباره مداحی و نوحه صحبت کرد و نوید امیدوار کننده ای برای فردی مثل من بود که به دنبال یادگیری و فهم عمیق تر این هنر از آن استاد بزرگ بود.

استاد عبدی در این دیدار، به ما توضیح داد که مداحی و نوحه از هنرهایی هستند که بر اساس قوانین خاص خودشان اجرا می شوند. او بیان کرد که اصلی ترین نکته در مداحی، صدای بلند و عالی و همچنین تلفظ صحیح و دقیق کلمات است. همچنین، استاد عبدی ضمن تاکید بر اهمیت شناخت تاریخ و فرهنگ اسلامی، بیان کرد که موضوعاتی که در مداحی و نوحه آورده می شوند، باید با ظهور امام زمان و جهانی که با ظهور ایشان پدیدار خواهد شد، همخوانی داشته باشد.

در ادامه، استاد عبدی تعدادی از قطعات خود را اجرا کرد و فرصت داد تا با صدای بلند و قوی او آشنا شویم. آنچه که در اجرای استاد عبدی بیشتر توجه ما را به خود جلب کرد، نحوه استفاده او از آواز و دیگر ابزارهای صوتی و نیز اتصال هر یک از این ابزارها به مضمون مداحی بود. ایشان با صدای بلند و قوی خود موفق به بیان همزمان حس تأثر، اعتراض و شور در بین مخاطبان خود شده بود.

در کل، دیدار با استاد عبدی یک تجربه پربار و بی نظیر برایم بود. او با استفاده از صدای بلند و آوای گرم خود، موفق به انتقال احساسات و ارزشهای اخلاقی و مذهبی بود و من به عنوان یک علاقه مند به این هنرهای قدیمی، توانستم از توضیحات و پرداختن ایشان به جزئیات بیشتری برای یادگیری عمیق تر مداحی و نوحه بهره مند شوم.



(صحبت‌های استاد احمد عبدی درباره خصوصیات مداحی و نوحه

استاد احمد عبدی، از جمله هنرمندان بزرگ و برجسته مداحی و نوحه خوانی در ایران است که در طول سالیان متعدد، تلاش بی وقفه‌ای را برای حفظ این هنر ارزشمند در کشور داشته است. از نوعی هنر قلمداد شده به عنوان هنر سخن، مداحی و نوحه، تلاش آقای عبدی در برگزاری کنسرت ها و همایش های مختلف بسیار سرشار از کلاسیکیته، عمق فرهنگی و هنر فوق العاده بوده است.

استاد احمد عبدی، بارها و بارها درباره خصوصیات مداحی و نوحه صحبت کرده و این هنر را به یکی از برجسته ترین شعب هنری قلمداد کرده است. یکی از خصوصیاتی که در مورد مداحی و نوحه از آن صحبت کرده، عمق و غلظت در مفاهیم دینی و فرهنگی این هنر می‌باشد. آقای عبدی بیان می کند که مداحی و نوحه، شعری است که نه تنها جنبه‌های اجتماعی، بلکه جانب های فرهنگی و دینی را هم در خود دارد و این خصوصیتِ منحصر به فرد، از عمق و هجوم این هنر، نشات می گیرد.

استاد احمد عبدی از دیگر خصوصیاتی که درباره مداحی و نوحه نام برده، شجاعت بیان احساسات است. او تأکید دارد که مداح باید بتواند احساسات خود را در قالب شعر و سروده‌هایی به گوش مخاطبان ناشر کند، و این امر را می توان به عنوان یکی از خصوصیات کلیدی در این هنر شناخت.

به طور کلی، استاد احمد عبدی به عنوان یکی از برجسته ترین مداحان و نوحه خوانان ایران، تأکید دارد که مداحی و نوحه به عنوان یکی از شعب پرطرفدار هنری و فرهنگی، باید همواره از عمق فرهنگی، مفهومی بودن و شجاعت بیان احساسات همراه باشد.



"دیداری شگفت‌انگیز با استاد احمد عبدی (مداحی، نوحه، هنرمندان

دیداری شگفت‌انگیز با استاد احمد عبدی، یک تجربه فراموش‌نشدنی برای هر علاقه‌مند به مداحی، نوحه و هنرمندی است. استاد احمد عبدی، جزو برجسته‌ترین هنرمندان و مداحان ایران محسوب می‌شود که برای بیش از پنج دهه در عرصه هنر و مداحی، فعالیت می‌کند.

دیدار با این هنرمند شاید به‌نظر برخی از دوستداران او به چشم یک رویداد ساده و عادی بیاید، اما در واقع، دیداری شگفت‌انگیز و الهام بخش برای هر فردی است که به این هنرمند و هنر مدایح و نوحه علاقه مند است. بیشترین ظرفیتی که در این دیدار وجود دارد، این است که شما به‌صورت نزدیک با صدای پنجره دار مداحی به مقامات معنوی شده، و با شنیدن صدای احمد عبدی و اجرای زنده‌اش، سر وقتی به لحن و ریتم و حتی مفهوم اشعار مدایح و نوحه‌های او آشنا شوید.

در این دیدار، استاد احمد عبدی به‌راحتی می‌تواند دلیل بسیاری از موفقیت و شهرت اش را برای شما تصویر کند. استادی که هرگز پای قدرت و ثروت نرفته، بلکه دائما محبت، ایثار و عشق به اهل بیت را بر فراز دست‌آوردهای خود به سرانجام رسانده است. این دیدار، یک فرصت برای یادگیری جذابیت های فراوانی در حرکت‌های تلخ نوحه و شیرینی های ترانه‌های مدایح احمد عبدی خواهد بود.

در نهایت، ملاقات با استاد احمد عبدی، همچنین فرصتی برای شناخت و صحبت با یکی از برجسته‌ترین هنرمندان کشور است. این دیدار، با پرسش و پاسخ های زنده و معمولا مستند، می‌تواند نوعی از تبادل اطلاعات غنی و در عین حال کمک به شکل گرفتن طرز فکر و عمل واقعی هنرمندان را به شما ارائه دهد. شناخت بهتر از این نوع هنرمندی، می‌تواند یکی از شیرینی های این دیدار باشد.



مداحی، نوحه، استاد احمد عبدی

مداحی و نوحه دو شاخه مهم و معروف ادبیات و ترانه سرایی در فرهنگ ایران هستند. این دو شاخه در بخشی از مراسمات دینی، ویژه ماه محرم، هیئت های عاشورایی و مراسمات خاص دیگری که در این بخش از فرهنگ برگزار می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مداحی از دلنوشته های ادبی برای تسلیت و تعزیت مردم در هنگام شهادت ائمه معصومین علیهم السلام ، است. در مراسم مداحی، مداح به صورت زنده، با نغمه‌های مختلف پیرامون زندگی، شهادت، اعمال و خصوصیات ائمه به شعر بهترین تلاوت خود می‌پردازد و با شنوندگانش کاری که به خاطر این شهدا از آن‌ها برمی‌آید، سهمی را در این مراسم‌های فرهنگی دارند.

نوحه نیز مصیبت بزرگ و پرخاشگری برای همدردی و همراهی با خاندان پیامبر اسلام به خصوص حضرت حسین بن علی علیه السلام، است. نوحه صدای تعزیت روی دل های هیئت‌های عاشورایی، فصل حسینی و ایام عزای محرم را در فرهنگ ایران به ارمغان می‌آورد. نزدیکی خوانندگان به روایت های عاشورایی در قالب نوحه باعث می‌شود که شعرخوان احساس محبت، دلدادگی و انس با شهدا و پاکدامنان خاندان پیامبر اسلام داشته باشد.

استاد احمد عبدی یکی از بزرگان مداحی و نوحه خوانی در فرهنگ ایران است که با نغمه های خاص خود، نوازندگان را به تسلیت می‌پردازد. شعرخوانی و زنده نگه داشتن مراسمات فرهنگی ایران در سرور و سیل و مظلومیت، به استاد عبدی شهرت و پرستیژ به نامی بزرگی دارد. استاد عبدی از بین شعرخوانان حاضر در رویدادهای تهران مثل درمانگاه های شعر و تلویزیون ها و مکان های دیگر، بیشترین رتبه را به خود اختصاص داده و تلاش مضاعفی برای ادامه این ارث فرهنگی دارند.



مداحی، استاد احمد عبدی، آرمان

مداحی به عنوان یکی از شاخه‌های هنری در فرهنگ ایرانی، در تمام مناطق کشور به شکل سنتی و غیررسمی اجرا می‌شود. در ادبیات مداحی، شاعر برای ستایش اهل‌بیت، امامان و شخصیت‌های معروف دینی، به وصف خدا و صفات الهی از شعر و آواز استفاده می‌کند. مداحی در چند ژانر مختلف اجرا می‌شود؛ مانند ندای خدا، زنگ زدن به در دل، زهرا کوبی، علی علیه‌السلام و غیره.

استاد احمد عبدی یکی از مداحان مطرح ایرانی است که در حوزه مداحی‌های اربعین حضرت حسین (ع) فعالیت دارد. او در سال ۱۳۴۰ در شهر تهران متولد شد و از کودکی به مداحی و آواز خوانی علاقه‌مند بود. با گذشت زمان، احمد عبدی با دست یابی به تجربیات بیشتر، توانست سبک منحصر به فرد خود را در مداحی بهتر بیان کند و توانست جایگاه معتبری در این حوزه کسب کند.

آرمان نیز یکی از شهره‌ترین مداحان ایرانی است که در حوزه سنتی و مدرن فعالیت داشت. او در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۷ با کمک پدرش، عضو گروه مداحی بزرگ اوج راه‌اندازی کرد. آرمان در طول فعالیت خود، شاعران معروفی از جمله حافظ، سعدی، مولانا و غیره را به بیان برخی از شعرهایش انتخاب کرد و با تهیه‌ی آلبوم‌های موسیقی، اجراهای زنده و نوشتن متن‌های مداحی، محبوبیت خود را در بین مخاطبان ایرانی، به خصوص در سال‌های گذشته، افزایش داد.

به طور خلاصه، مداحی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی شهرت یافته و هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران اجرا می‌شود. مداحان معروف ایرانی مثل استاد احمد عبدی و آرمان، با تلاش، تجربه و توانایی‌های خود، توانسته‌اند جایگاهی معتبر در این حوزه کسب کنند و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنند.



نوحه، استاد احمد عبدی، تجربه

نوحه، به عنوان یکی از اصولی‌ترین رسوم مذهبی و فرهنگی در ایران و میان جوانان و نسل‌های مختلف می‌تواند بسیاری از احساسات و ارزش‌های فردی و اجتماعی را به عنوان مثال نیاز به اندوختن و عزاداری در مواقع فوت شخص عزیز یا توقف خودساخته‌ای را برای یافتن خدابندگی و . . .

استاد احمد عبدی، یکی از برجسته‌ترین خوانندگان نوحه‌است که با آواز خواندن نوحه‌ها، همچون پلی بین بخش محمدی و پهلوی‌ها به شناخت نوحه و برگزاری آن کمک بسیاری کرده است. تلاش و کوشش ایشان در تبلیغ فرهنگ نوحه زیاد بوده و تعداد بسیاری نوحه‌هایی که توسط این هنرمند در سراسر ایران شنیده می‌شود؛ شامل متنوعیت بالایی از استایل‌هاست. از صخره‌ای گرفته تا پیوسته، پرآوازه یا ساده، او در تلاش برای ماندگاری رساندن این فرهنگ به نسل‌های آینده بود.

تجربه خواندن نوحه‌های استاد احمد عبدی برای شنوندگانی نیز که با این هنرمند آشنایی ندارند، دلنشین و تاثیرگذار است. ترکیب و نوع القا شده احساس از طریق آواز و متن ترکیبی از بهشت و جهنم، شادی و غم، قدرت و دلنوازی سرشار از احساساتی است که به تماشای نوحه متعهدانه برای غنی کردن دنیای داخلی خود سر می‌زنند. همانطور که استاد احمد عبدی خود می‌گوید:

"نوحه بر خط حرکت جهادی ماست و ما باید هر بهترین فرصتی را برای برگزاری نوحه به دست آوریم؛ چراکه اگر نوحه به دست نیاید، همانند سر بریدن جوراب قرمز، به بی‌محل و بدون معنایی که از پیش وجود دارد، خارج خواهد شد".



منبع
مقالات مشابه
نظرات کاربرن